Procedura racionalnog odlučivanja
Procedura racionalnog odlučivanja odvija se u nekim koracima:
Problemi: troši se premalo vremena na definiciju problema, za nepoznatu suštinu i cjelovitost problema traže se rješenja.
Izlaz: odvojite fazu dijagnoze problema od faze rješavanja problema.
Postavi cilj koji će značiti nestanak problema!
Problemi: cilj se najčešće ignorira ili miješa ga se s rješenjem. Npr. kod prevelikih zaliha cilj je: sniziti vezani kapital. Rješenja mogu biti: povećati prodaju, sniziti proizvodnju, oglasiti rasprodaju…
Izlaz: dobro osmisli što želiš dostići ubuduće i onda kreni na traženje rješenja koja će to omogućiti.
Nađi što više polaznih rješenja!
Problemi: šefov prijedlog je prvi, prebrzo se ide na rješenja, prebrzo na izvor s prividnom alternativom, nema sukobljenih mogućnosti.
Izlaz: odvoji fazu predlaganja od ocjenjivanja rješenja.
Odredi kriterije za ocjenjivanje prijedloga!
Problemi: uopće nema kriterija za vrednovanje rješenja, „naštimavanje“ kriterija da bi se unaprijeđeni izbor opravdao, negiranje kriterija u sugovornika, navijanje za „moje kriterije“, kriteriji nisu rangirani…
Izlaz: kriteriji prije faze izbora! Kriteriji što prije, što više kriterija, kriterije rangirati po važnosti!
Odredi mjerila kojima se lako mjeri kakvoća prijedloga!
Problemi: mjerilo je preopćenito ( što znači npr.: „biti bolji“), mjerila su najčešće uvijek opisna, a ne brojčana.
Izlaz: naći pogodna mjerila, a njih je uvijek više.
Pojedinačno ocijeniti rješenja pa sačiniti rang listu!
Treba usporediti sva rješenja – analitički, kvantitativno i kvalitativno. Ne treba robovati matematičkom iskazu, ali ga uvažiti. Problemi ove faze su: „nedostatak papira“ da bi se sve stavilo u neku dobru tablicu, nedostatak kalkulatora da bi se koristile brojke, nedostatak odgovornosti za posljedice, sklonost intuiciji i kad se može odlučiti racionalno, nesklonost baratanju brojkama i provjeri argumenata.
Izvor: Sikavica, P., Bahtijarević – Šiber, F., Menadžment, teorija menadžmenta i veliko empirijsko istraživanje u Hrvatskoj, MASMEDIA, Zagreb, 2004.
Izvor: Sikavica, P., Bahtijarević – Šiber, F., Menadžment, teorija menadžmenta i veliko empirijsko istraživanje u Hrvatskoj, MASMEDIA, Zagreb, 2004.
Kolegice zanima me Vaše mišljenje o tome kako potaknuti menadžere na racionalno odlučivanje ako znamo da zahtjeva mnogo truda i vremena dok rezultati ne moraju i nisu uvijek mnogo uspješniji od primjene intuitivnog odlučivanja?!
OdgovoriIzbrišiHvala!